Pepijn van Rooij

Performance Community – Faillissement

Een reactie plaatsen

Het is een trend. Bedrijven boeken snel succes, genieten daar een paar jaar van en klappen vervolgens in elkaar. Waar gaat het mis?

De tien grootste fouten:

  1. Het negeren van opkomende technologieën , veranderende smaak van consumenten of veranderingen in de maatschappij. De wereld om ons heen verandert in een razend tempo en nog steeds zijn er ondernemers die dit (deels) ontkennen. Het tempo van de interne veranderingen loopt hopeloos achter met het tempo van de externe veranderingen;
  2. Overschatting van prestaties uit het verleden, van de eigen sterktes of van de eigen innovaties. “Wij doen het al jaren op deze manier” is een vaak gehoorde verdediging. Ondernemers checken niet frequent of hun onderscheidend vermogen nog wel onderscheidend is. Vaak zijn concurrenten sneller in het aanpassen van de strategie;
  3. Het niet toelaten van jonge talenten in de besluitvorming van de onderneming. De verschillende generaties, die in een organisatie aanwezig zijn, werken niet goed samen. De ‘ouderen’ hebben het voor het zeggen;
  4. Zelfingenomenheid. In netwerkbijeenkomsten is het soms lachwekkend om te zien en te horen hoe eigenwijs sommige ondernemers kunnen zijn. Sterke ego’s zijn intern gericht en hanteren een stevige tunnelvisie;
  5. Afhankelijkheid van verouderde competenties. Men heeft geen weet van de 21e eeuwse vaardigheden of van de verschuivingen in de top 10 skills volgens World Economic Forum. Creativiteit is bijvoorbeeld als competentie steeds belangrijker;
  6. Geen vertrouwen in de medewerkers waardoor men overmatig gaat controleren. Overmatige controle zorgt voor een averechts effect. Allerlei initiatieven worden in de kiem gesmoord;
  7. Het negeren van challengers: ook kleine uitdagers worden groot. Kleine organisaties zijn vele malen wendbaarder waardoor zij ‘disruptive innovation’ oppakken;
  8. Te snel groeien. Soms is gecontroleerde groei belangrijk: eerst intern weer alles op orde brengen om vervolgens door te groeien;
  9. Denken in eilandjes in plaats van een organische organisatie. Bestaande organogrammen met verschillende hiërarchische niveaus zorgen vaak voor een ‘verkokering’ van de organisatie waardoor men uiteindelijk de plank mis slaat;
  10. Aandeelhouders tevreden stellen acht men belangrijker dan klanten tevreden stellen. Bij ‘wie betaalt bepaalt’ denkt men niet aan de klant die betaalt.

 

 

Tips uit één van onze bouwstenen

Uit de bouwsteen “Verandermanagement”: Je ontdekt geen nieuwe oceanen als je de moed niet hebt om de kust uit het oog te verliezen (André Gide).

 

Stelling / Wisecrack / Oneliner

The only failure is not to try (George Clooney).

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s