Pepijn van Rooij

Performance Community – Zombiebedrijven

Een reactie plaatsen

Bij noodzakelijke veranderingen komt het ware ondernemerschap naar boven. Met name ‘creativiteit’ voedt dan het ‘vechten’ als reactie. De twee andere mogelijke reacties zijn ‘vluchten’ en ‘bevriezen’. Door de snelle financiële ondersteuningen van de overheid bij de intelligente lock down in maart van dit jaar ontstaan bij deze twee laatste mogelijke reacties echter ook ‘zombiebedrijven’. Opvallend is namelijk dat er nu door deze financiële ondersteuningen de afgelopen maanden minder faillissementen zijn in vergelijking met vorig jaar.

Waaraan herken je mogelijke Zombiebedrijven?

  1. De ondernemer / eigenaar heeft geen passie, mist een (persoonlijke) zingeving waardoor de medewerkers niet uitgedaagd worden;
  2. De ondernemer zit vast in de ontkenningsfase: de reactie is dan vaak een reactie van ‘verlamming’; men blijft gericht op het verleden;
  3. De ondernemer wenst een ‘quasi-stationair’ evenwicht: een evenwicht dat zich telkens aan kleine schommelingen aanpast, maar grote schommelingen negeert; er is een stevige weerstand tegen grote veranderingen; men gaat daarbij aan zichzelf twijfelen;
  4. Het bestaansrecht van de organisatie heeft geen koppeling met de betekenis die de organisatie heeft voor de veranderende maatschappij; er is geen collectieve ambitie;
  5. Zombiebedrijven spelen daardoor minder in op de veranderende vraag van hun klanten, waardoor zij de boot missen. Flexibiliteit is tegenwoordig de trend!
  6. Zombiebedrijven leunen te veel op externe hulp, waardoor zij zelf nauwelijks proactief zijn;
  7. Men werkt niet ‘aan’ het bedrijf maar ‘in’ het bedrijf.

Tips uit één van onze bouwstenen

Uit de bouwsteen “Organisatiekunde”: If change is happening on the outside faster than on the inside the end is in sight (Jack Welch).

Stelling / Wisecrack / Oneliner

It is not the strongest of the species that survives, nor the most intelligent, but the one most responsive to change (Charles Darwin).

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s